Technische Universiteit Delft

Hoe kun je voor €250,- naar de ruimte?

Gewichtloos zweven tussen de sterren als een astronaut en genieten van het prachtige uitzicht op onze aardbol. Wie droomt er niet van? Goed nieuws, want dit kan makkelijker dan je waarschijnlijk denkt! Een student van de TU Delft wist de ruimte te bereiken met hele simpele middelen voor een schijntje van het NASA budget. Hoe hij dat deed? Vliegtuigbouwkundige prof. dr. ir. Jacco Hoekstra (TU Delft) legt het je uit! Wil je meer weten? Als je enthousiast bent geworden, kun je bij Kennislink meer over dit onderwerp lezen. Hoe kun je op aarde het gevoel van de ruimte nabootsen? Kennislink redacteur Roel van der Heijden ging mee met een paraboolvlucht en ervoer gewichtloosheid. Lees hier verder!

prof. dr. ir. Jacco Hoekstra

Jacco Hoekstra is hoogleraar Luchtvaart -en Ruimtevaarttechnologie aan de Technische Universiteit Delft. Voor zijn hoogleraarschap deed professor Hoekstra lange tijd onderzoek voor de NASA en adviseerde de Amerikaanse overheid op het gebied van de luchtvaart. Naast zijn succesvolle onderzoek is hij ook een gevierd hoogleraar. In 2011 is professor Hoekstra tot docent van het jaar verkozen.

vliegtuigbouwkunde,space,atmosfeer,ozonlaag,lift,helium,ballon,lucht

Waarom we zo kwetsbaar zijn in de ruimte

Dankzij Hollywood kunnen we ons van alles voorstellen bij een ruimteoorlog. Maar helaas loopt ook in de echte wereld de spanning in de ruimte op. Er is een heuse wapenwedloop aan de gang. In deze aflevering van Voorkennis: drie wetenschappers over oorlog in de ruimte. Met dank aan NTR: Wetenschap en deze wetenschappers: Angelo Vermeulen, ruimtevaartdeskundige, TU Delft Lonneke Peperkamp, militaire ethiek, Radboud Universiteit & De Nederlandse defensie academie Marco Langbroek, ruimte-onderzoeker, TU Delft

Is shampoo schadelijk voor je haar?

De NoPoo-beweging stelt dat je je haar beter niet meer kunt wassen met shampoo. Er zouden namelijk stoffen inzitten die slecht zijn voor je haar, zoals sulfaten, siliconen en parabenen. Cosmetisch wetenschapper Heleen Kibbelaar van de Universiteit van Amsterdam vertelt je in deze video wat daarvan waar is.