Radboudumc

Kunnen we zonder dierproeven?

Elk jaar gebruiken wetenschappers in Nederland bijna een half miljoen proefdieren. Om nieuwe medicijnen en vaccins op uit te testen, of voor wetenschappelijke experimenten. Dat is voor die dieren niet leuk: soms ondervinden ze pijn in het laboratorium. Na afloop (en soms al tijdens het gebruik) sterven ze of worden ze afgemaakt. Kan wetenschap ook zonder dierenleed? Biomedisch wetenschapper Ellen van den Bogaard (Radboudumc) legt uit welke alternatieven er zijn voor proefdieren, en wat de voor- en nadelen van die alternatieven zijn. Wetenschappers kunnen het gebruik van proefdieren namelijk wel fors verminderen, en dat doen ze dan ook: in plaats van dieren brengen ze steeds vaker kleine stukjes mens naar het laboratorium. Ook gaan ze efficiënter om met de gegevens van eerdere proeven en van patiënten. En dat moet ook wel, want om geld te krijgen voor wetenschappelijk onderzoek moet je tegenwoordig goed kunnen verantwoorden waarom je proefdieren wil gebruiken.

Prof. dr. Ellen van den Bogaard

Ellen van den Bogaard is biomedisch wetenschapper aan het Radboudumc

Moeite met opstaan? Daar kun jij niks aan doen!

Jouw interne biologische klok bepaalt of je makkelijk opstaat of niet. Dus als je je nog even omdraait, nadat de wekker is gegaan, kan je die klok gerust de schuld geven. Roelof Hut van de Rijksuniversiteit Groningen onderzoekt de biologische klok al jaren. Hij vertelt dat we niet één biologische klok hebben, maar talloze klokken door ons hele lichaam. Zij bepalen deels hoe organen hun werk doen en hoe we ons voelen. En loopt je klok uit de pas, dan kan een goede ochtendwandeling helpen die te resetten.

Is één glas alcohol per dag goed voor je gezondheid?

Is het nou beter om helemaal géén alcohol te drinken, of kun je beter elke dag wél een biertje of wijntje doen? Vanuit de wetenschap komen soms tegenstrijdige signalen. Gezondheidswetenschapper Dike van de Mheen (Tilburg University) legt uit hoe het zit én vertelt je waarom het zo verwarrend is. Ook hoor je over de verschillen tussen jongeren en volwassen, én waarom vrouwen eerder dronken worden dan mannen - én wat de overgang (menopauze) daarmee te maken heeft.

Hoe je met 3D-printers en lasers nieuwe meesterwerken ontdekt

Kunsthistoricus Liselore Tissen (TU Delft, Universiteit Leiden) onderzoekt schilderijen het liefst met de nieuwste technologie. In het Mauritshuis heeft ze een schilderij tot in detail laten inscannen om er achter te komen of het een echte Rembrandt is. De Universiteit van Nederland mocht daar bij hoge uitzondering bij zijn. Wie weet heeft het Mauritshuis er volgend jaar zomaar een topstuk bij.

Hoe werkt een quantumcomputer?

De quantumcomputer gaat onze wereld veranderen op een manier die we ons niet eens kunnen voorstellen. Door zijn enorme rekenkracht kan de quantumcomputer supersnel moeilijke berekeningen maken, waar je eigen computer meer dan een miljoen jaar over zou doen. Ook kunnen we grote stappen zetten in de wetenschap, zoals het ontwikkelen van gepersonaliseerde medicijnen of energie-efficiëntere batterijen. Natuurkundige Anne-Marije Zwerver (TU Delft) legt in deze video uit hoe deze computer van de toekomst precies werkt. Heb jij straks ook een quantumcomputer thuis?