ErasmusMC

Mag je jouw nier ruilen voor een Porsche?

Een jonge reiziger wordt dood gevonden in de greppel van een arme sloppenwijk in Zuid-Afrika, opengesneden en beroofd van haar organen. Het klinkt als een gruwelijke scène uit een horrorfilm en een typisch voorbeeld van de huiveringwekkende orgaanhandel. Criminologe Frederike Ambagtsheer (Erasmus MC) duikt in de wereld van deze vorm van mensenhandel en probeert zo te achterhalen hoe gerafineerd deze organisaties te werk gaan. Hoe speelt zo'n afgrijselijk scenario zich in werkelijkheid af en vinden deze gebeurtenissen ook niet gewoon plaats in ons eigen Nederland?

Dr. Frederike Ambagtsheer

Dr. Frederike Ambagtsheer is als criminoloog verbonden aan ErasmusMC.

nier,porsche,criminaliteit

Moeite met opstaan? Daar kun jij niks aan doen!

Jouw interne biologische klok bepaalt of je makkelijk opstaat of niet. Dus als je je nog even omdraait, nadat de wekker is gegaan, kan je die klok gerust de schuld geven. Roelof Hut van de Rijksuniversiteit Groningen onderzoekt de biologische klok al jaren. Hij vertelt dat we niet één biologische klok hebben, maar talloze klokken door ons hele lichaam. Zij bepalen deels hoe organen hun werk doen en hoe we ons voelen. En loopt je klok uit de pas, dan kan een goede ochtendwandeling helpen die te resetten.

Is één glas alcohol per dag goed voor je gezondheid?

Is het nou beter om helemaal géén alcohol te drinken, of kun je beter elke dag wél een biertje of wijntje doen? Vanuit de wetenschap komen soms tegenstrijdige signalen. Gezondheidswetenschapper Dike van de Mheen (Tilburg University) legt uit hoe het zit én vertelt je waarom het zo verwarrend is. Ook hoor je over de verschillen tussen jongeren en volwassen, én waarom vrouwen eerder dronken worden dan mannen - én wat de overgang (menopauze) daarmee te maken heeft.

Hoe je met 3D-printers en lasers nieuwe meesterwerken ontdekt

Kunsthistoricus Liselore Tissen (TU Delft, Universiteit Leiden) onderzoekt schilderijen het liefst met de nieuwste technologie. In het Mauritshuis heeft ze een schilderij tot in detail laten inscannen om er achter te komen of het een echte Rembrandt is. De Universiteit van Nederland mocht daar bij hoge uitzondering bij zijn. Wie weet heeft het Mauritshuis er volgend jaar zomaar een topstuk bij.

Hoe werkt een quantumcomputer?

De quantumcomputer gaat onze wereld veranderen op een manier die we ons niet eens kunnen voorstellen. Door zijn enorme rekenkracht kan de quantumcomputer supersnel moeilijke berekeningen maken, waar je eigen computer meer dan een miljoen jaar over zou doen. Ook kunnen we grote stappen zetten in de wetenschap, zoals het ontwikkelen van gepersonaliseerde medicijnen of energie-efficiëntere batterijen. Natuurkundige Anne-Marije Zwerver (TU Delft) legt in deze video uit hoe deze computer van de toekomst precies werkt. Heb jij straks ook een quantumcomputer thuis?