Wageningen Universiteit

Waarom kun je door blijven eten terwijl je eigenlijk al vol zit?

Je hebt al een amuse, voorgerecht, hoofdgerecht en toetje op, en dan is-ie daar ineens: de kaasplank. Hoe is het mogelijk dat je door kunt blijven eten terwijl je al vol zit? Renger Witkamp, hoogleraar Voeding en Farmacologie (Wageningen UR), legt je uit wat hier de verklaring voor is en waarom dat ooit nuttig was.   Wil je meer weten? Als je enthousiast bent geworden, kun je bij Kennislink meer over dit onderwerp lezen. De laterale hypothalamus controleert de eetlust en daardoor hoeveel weerstand je kunt bieden aan (nog) een snack. Hersenonderzoekers hopen met een ‘schakelaar’ de laterale hypothalamus aan en uit te kunnen zetten en zo vreetbuien uit te bannen. Lees verder op Kennislink.nl.

prof. dr. Renger Witkamp

Renger Witkamp is hoogleraar Voeding en Farmacologie aan Wageningen University. Je kunt bij hem terecht met zo ongeveer al je vragen over de effecten van voeding en geneesmiddelen op je gewicht en op je gezondheid in het algemeen. Ook onderzoekt hij de wisselwerking tussen voeding en geneesmiddelen. Uit zijn onderzoek blijkt dat "one drug fits all" al net zo onwaar als "one size fits all".

biologie,farmacologie,voeding,eten,vol,evolutie,maag,verzadiging

Moeite met opstaan? Daar kun jij niks aan doen!

Jouw interne biologische klok bepaalt of je makkelijk opstaat of niet. Dus als je je nog even omdraait, nadat de wekker is gegaan, kan je die klok gerust de schuld geven. Roelof Hut van de Rijksuniversiteit Groningen onderzoekt de biologische klok al jaren. Hij vertelt dat we niet één biologische klok hebben, maar talloze klokken door ons hele lichaam. Zij bepalen deels hoe organen hun werk doen en hoe we ons voelen. En loopt je klok uit de pas, dan kan een goede ochtendwandeling helpen die te resetten.

Is één glas alcohol per dag goed voor je gezondheid?

Is het nou beter om helemaal géén alcohol te drinken, of kun je beter elke dag wél een biertje of wijntje doen? Vanuit de wetenschap komen soms tegenstrijdige signalen. Gezondheidswetenschapper Dike van de Mheen (Tilburg University) legt uit hoe het zit én vertelt je waarom het zo verwarrend is. Ook hoor je over de verschillen tussen jongeren en volwassen, én waarom vrouwen eerder dronken worden dan mannen - én wat de overgang (menopauze) daarmee te maken heeft.

Hoe je met 3D-printers en lasers nieuwe meesterwerken ontdekt

Kunsthistoricus Liselore Tissen (TU Delft, Universiteit Leiden) onderzoekt schilderijen het liefst met de nieuwste technologie. In het Mauritshuis heeft ze een schilderij tot in detail laten inscannen om er achter te komen of het een echte Rembrandt is. De Universiteit van Nederland mocht daar bij hoge uitzondering bij zijn. Wie weet heeft het Mauritshuis er volgend jaar zomaar een topstuk bij.

Hoe werkt een quantumcomputer?

De quantumcomputer gaat onze wereld veranderen op een manier die we ons niet eens kunnen voorstellen. Door zijn enorme rekenkracht kan de quantumcomputer supersnel moeilijke berekeningen maken, waar je eigen computer meer dan een miljoen jaar over zou doen. Ook kunnen we grote stappen zetten in de wetenschap, zoals het ontwikkelen van gepersonaliseerde medicijnen of energie-efficiëntere batterijen. Natuurkundige Anne-Marije Zwerver (TU Delft) legt in deze video uit hoe deze computer van de toekomst precies werkt. Heb jij straks ook een quantumcomputer thuis?