Universiteit Utrecht

Waarom moeten wetenschappers stoppen met zoeken naar een intelligentie-gen?

‘Van dit gen word je slim,’ lees je soms in de krant. Dr. ir. Marc van Mil van de Universiteit Utrecht voelt zich echter dommer worden als hij dat leest. Het menselijk lichaam zit veel te complex in elkaar om iets groots als intelligentie tot één gen terug te brengen. Wat voor onderzoek dan wél vruchtbaar is, legt Van Mil uit in dit college.

Dr. ir. Marc van Mil

Dr. ir. Marc van Mil is universitair docent en onderwijsinnovator aan de faculteit Biomedische Wetenschappen van de Universiteit Utrecht. Zijn onderwijstalent zat er al vroeg in. Als student ontwikkelde hij een reizend DNA-lab waar scholieren van de middelbare school onder begeleiding van studenten Biomedische Wetenschappen hun DNA in kaart konden brengen. Zijn inspirerende manier van lesgeven leverde hem in 2013 de titel Jong Docententalent op.

dna,genen,supermens,zwezerik,bloed,computer,onderzoek

Waarom we zo kwetsbaar zijn in de ruimte

Dankzij Hollywood kunnen we ons van alles voorstellen bij een ruimteoorlog. Maar helaas loopt ook in de echte wereld de spanning in de ruimte op. Er is een heuse wapenwedloop aan de gang. In deze aflevering van Voorkennis: drie wetenschappers over oorlog in de ruimte. Met dank aan NTR: Wetenschap en deze wetenschappers: Angelo Vermeulen, ruimtevaartdeskundige, TU Delft Lonneke Peperkamp, militaire ethiek, Radboud Universiteit & De Nederlandse defensie academie Marco Langbroek, ruimte-onderzoeker, TU Delft

Is shampoo schadelijk voor je haar?

De NoPoo-beweging stelt dat je je haar beter niet meer kunt wassen met shampoo. Er zouden namelijk stoffen inzitten die slecht zijn voor je haar, zoals sulfaten, siliconen en parabenen. Cosmetisch wetenschapper Heleen Kibbelaar van de Universiteit van Amsterdam vertelt je in deze video wat daarvan waar is.