Universiteit van Amsterdam

Waarom zien aliens holbewoners als ze naar de aarde kijken?

Kunnen we reizen in de tijd? Volgens professor Ralph Wijers hoef je daarvoor alleen maar naar een fonkelende sterrenhemel of een zonsondergang te kijken. De zon staat bijvoorbeeld 150 miljoen km van ons vandaan. Het licht van de zon heeft ruim acht minuten nodig om ons te bereiken. Dat betekent dus dat een zonsondergang altijd oud nieuws is!   Wil je meer weten? Als je enthousiast bent geworden, kun je bij Kennislink meer over dit onderwerp lezen. 50 jaar geleden ontdekte de geboren Nederlander Maarten Schmidt de afstand tot quasars, die tot dan toe werden gezien als ‘vreemde’ sterren. Lees meer.

prof. dr. Ralph Wijers

Een oerknal van een paukenslag: prof. dr. Ralph Wijers van de Universiteit van Amsterdam keert in het derde seizoen terug naar de Universiteit van Nederland! Wijers is hoogleraar Hoge Energie Astrofysica en verbonden aan het Sterrenkundig Anton Pannekoek Instituut. In zijn colleges gaat hij feit en fictie rondom de oerknal scheiden.

tijdreizen,tijd,relativiteit,zon,aarde,heelal,zonsondergang,sterren

Zo verraden je pupillen op wie je verliefd bent

Grappig, intelligent of sportief; van tevoren hebben we vaak een duidelijk beeld van onze droompartner. Toch voldoet onze uiteindelijke partner meestal niet aan dat eisenlijstje. Psycholoog Tila Pronk (Tilburg University) blijkt wel goed te kunnen voorspellen wie we uiteindelijk écht leuk vinden en wel op basis van onze pupilgrootte. Uit haar onderzoek blijkt namelijk dat die kleine zwarte kijkers verraden - voordat je het bewust hebt kunnen beredeneren - wie jij leuk, aantrekkelijk of interessant vindt.

Waarom we zo kwetsbaar zijn in de ruimte

Dankzij Hollywood kunnen we ons van alles voorstellen bij een ruimteoorlog. Maar helaas loopt ook in de echte wereld de spanning in de ruimte op. Er is een heuse wapenwedloop aan de gang. In deze aflevering van Voorkennis: drie wetenschappers over oorlog in de ruimte. Met dank aan NTR: Wetenschap en deze wetenschappers: Angelo Vermeulen, ruimtevaartdeskundige, TU Delft Lonneke Peperkamp, militaire ethiek, Radboud Universiteit & De Nederlandse defensie academie Marco Langbroek, ruimte-onderzoeker, TU Delft

Is shampoo schadelijk voor je haar?

De NoPoo-beweging stelt dat je je haar beter niet meer kunt wassen met shampoo. Er zouden namelijk stoffen inzitten die slecht zijn voor je haar, zoals sulfaten, siliconen en parabenen. Cosmetisch wetenschapper Heleen Kibbelaar van de Universiteit van Amsterdam vertelt je in deze video wat daarvan waar is.