leren,onthouden,geheugen,google,studeren
"Hé Google, wat is de wortel van negen?" of "Hé Siri, hoe vraag je de weg in het Spaans?". Het internet heeft vrijwel overal een antwoord op. Je kunt je dan ook afvragen waarom je nog iets uit je hoofd zou moeten leren. Onderwijswetenschapper Tim Surma (Open Universiteit) legt in dit college uit wat het belang van leren is en waarom het belangrijk is dat wij op de basisschool massaal de tafel van drie opdreunen. Tim Surma doet promotieonderzoek aan de Open Universiteit en is Research Manager in het ExpertiseCentrum voor Effectief Leren aan de Thomas More Hogeschool in België. Hij schreef een boek Wijze Lessen, gratis te downloaden op www.wijzelessen.nu vanaf begin oktober 2019.
leren,onthouden,geheugen,google,studeren
Je voelt je fit, bent nooit ziek of hebt voor zover je weet een goed werkend afweersysteem. Waarom zou je dan het #coronavaccin nemen? Het was één van de meestgestelde vragen n.a.v onze vorige video over het coronavaccin. Professor Marjolein van Egmond (Amsterdam UMC) geeft jullie het antwoord.
De muziekindustrie verandert snel. Waar je ouders nog LP's en cassettebandjes hadden, streamen wij alles via Spotify en klikken we met gemak een nummer na een paar seconden door. In hoeverre beïnvloedt dit de manier waarop componisten hun muziek creëren? In dit college vertelt muziekwetenschapper Sara Lambrecht (Universiteit Utrecht) hoe de technologie de popmuziek heeft veranderd.
Je moet elke nacht 8 uur slapen voor een goede gezondheid. Toch? Nope, niet helemaal waar. In dit college legt slaapwetenschapper Merijn van de Laar (Maastricht University) uit dat we ons eigenlijk veel meer met de kwaliteit van onze slaap zouden moeten bezighouden in plaats van de kwantiteit. Diepe slaap is hier een belangrijke factor. En diep slapen kun je leren, let dus goed op!
Stel je voor: het is het jaar 150 en jij bent een inwoner van Rome. Je loopt tussen de prachtige bouwwerken: het Colosseum, het Pantheon, aquaducten. Maar wat staat daar voor enorme Egyptische pilaar? En hoe hebben ze die hier in één stuk gekregen? In dit college vertelt classica Bettina Reitz-Joosse (Rijksuniversiteit Groningen) waarom Romeinse keizers zo trots waren op het plaatsen van obelisken.
Geheimen hebben we allemaal. Denk maar eens goed na, jij deelt toch ook niet alles met iedereen? Daar heb je waarschijnlijk goede redenen voor. Maar dat het hebben van geheimen ook vervelende gevolgen kan hebben, vertelt psycholoog Andreas Wismeijer (Tilburg University) in dit college.