Universiteit van Amsterdam

Wat maakt donkere materie zo spannend?

Jaarlijks betalen we per persoon één zak patat om fundamenteel onderzoek naar elementaire deeltjes in Cern mogelijk te maken. Wat krijgen we daarvoor terug? Volgens professor Frank Linde niet alleen een beter beeld hoe de wereld om ons heen in elkaar zit, maar ook de kennis om computers en elektrische apparatuur te bouwen die ons leven een stuk gemakkelijker maken.  Als je je dan bedenkt dat wetenschappers slechts twintig procent van de materie in beeld hebben gebracht, ligt er nog een wereld aan mogelijkheden voor ons. Wil je meer weten? Als je enthousiast bent geworden, kun je bij Kennislink meer over dit onderwerp lezen. Wetenschappers achter het Super Cryogenic Dark Matter Search-experiment (SuperCDMS) laten weten dat ze een deeltje op het spoor zijn dat wel eens de lang gezochte donkere materie kan zijn. Lees meer.

prof. dr. Frank Linde

Professor Frank Linde is directeur van het Nationaal Instituut voor Subatomaire Fysica. In 2013 ontving hij samen met een collega de Physicaprijs voor zijn bijdrage aan de ontdekking van het Higgs-deeltje. De passie voor zijn vak bepaalde niet alleen Frank’s carrière, maar ook de inhoud van zijn garderobe. Professor Linde heeft een T-shirt collectie waar elke deeltjesfysicus een moord voor zou doen!

cern,deeltjesversneller,donkerematerie,materie,fysica

Zo verraden je pupillen op wie je verliefd bent

Grappig, intelligent of sportief; van tevoren hebben we vaak een duidelijk beeld van onze droompartner. Toch voldoet onze uiteindelijke partner meestal niet aan dat eisenlijstje. Psycholoog Tila Pronk (Tilburg University) blijkt wel goed te kunnen voorspellen wie we uiteindelijk écht leuk vinden en wel op basis van onze pupilgrootte. Uit haar onderzoek blijkt namelijk dat die kleine zwarte kijkers verraden - voordat je het bewust hebt kunnen beredeneren - wie jij leuk, aantrekkelijk of interessant vindt.

Waarom we zo kwetsbaar zijn in de ruimte

Dankzij Hollywood kunnen we ons van alles voorstellen bij een ruimteoorlog. Maar helaas loopt ook in de echte wereld de spanning in de ruimte op. Er is een heuse wapenwedloop aan de gang. In deze aflevering van Voorkennis: drie wetenschappers over oorlog in de ruimte. Met dank aan NTR: Wetenschap en deze wetenschappers: Angelo Vermeulen, ruimtevaartdeskundige, TU Delft Lonneke Peperkamp, militaire ethiek, Radboud Universiteit & De Nederlandse defensie academie Marco Langbroek, ruimte-onderzoeker, TU Delft

Is shampoo schadelijk voor je haar?

De NoPoo-beweging stelt dat je je haar beter niet meer kunt wassen met shampoo. Er zouden namelijk stoffen inzitten die slecht zijn voor je haar, zoals sulfaten, siliconen en parabenen. Cosmetisch wetenschapper Heleen Kibbelaar van de Universiteit van Amsterdam vertelt je in deze video wat daarvan waar is.