Universiteit Twente

Welk essentieel deel van je lichaam beslaat een voetbalveld?

Zonder dit lichaamsdeel zou je een vormloze zak zijn, gevuld met een bruine smurrie van bloed, eiwitten, DNA en spierweefsel. Het is zo'n ingenieus onderdeel van het lichaam dat wetenschappers er al eeuwen kunstmatige varianten voor proberen te ontwikkelen. En nee, we verklappen hier nog niet waar het over gaat. Laat Kitty Nijmeijer van de Universiteit Twente het je uitleggen! (Er komt een veiligheidsbril aan te pas.) Wil je meer weten? Als je enthousiast bent geworden, kun je bij Kennislink meer over dit onderwerp lezen. In dit stuk wordt meer verteld over de ontdekking van kanalen voor het transport van water en ionen door celwanden. Een ontdekking waarvoor de Amerikanen Peter Agre en Roderick MacKinnon de Nobelprijs Chemie ontvingen. Lees hier verder!

prof. dr. ir. Kitty Nijmeijer

Prof. dr. ir. Kitty Nijmeijer is hoogleraar Membraantechnologie aan de Universiteit Twente. Professor Nijmeijer doet revolutionair onderzoek naar het opwekken van energie via een membraan, een soort supersonische filter. In 2014 bracht professor Nijmeijer haar onderzoek in de praktijk door de eerste blauwe energiecentrale aan de Afsluitdijk te openen.

chemie,chemicus,membraan,membranen,vitamine,zuivering,darmen

Zo verraden je pupillen op wie je verliefd bent

Grappig, intelligent of sportief; van tevoren hebben we vaak een duidelijk beeld van onze droompartner. Toch voldoet onze uiteindelijke partner meestal niet aan dat eisenlijstje. Psycholoog Tila Pronk (Tilburg University) blijkt wel goed te kunnen voorspellen wie we uiteindelijk écht leuk vinden en wel op basis van onze pupilgrootte. Uit haar onderzoek blijkt namelijk dat die kleine zwarte kijkers verraden - voordat je het bewust hebt kunnen beredeneren - wie jij leuk, aantrekkelijk of interessant vindt.

Waarom we zo kwetsbaar zijn in de ruimte

Dankzij Hollywood kunnen we ons van alles voorstellen bij een ruimteoorlog. Maar helaas loopt ook in de echte wereld de spanning in de ruimte op. Er is een heuse wapenwedloop aan de gang. In deze aflevering van Voorkennis: drie wetenschappers over oorlog in de ruimte. Met dank aan NTR: Wetenschap en deze wetenschappers: Angelo Vermeulen, ruimtevaartdeskundige, TU Delft Lonneke Peperkamp, militaire ethiek, Radboud Universiteit & De Nederlandse defensie academie Marco Langbroek, ruimte-onderzoeker, TU Delft

Is shampoo schadelijk voor je haar?

De NoPoo-beweging stelt dat je je haar beter niet meer kunt wassen met shampoo. Er zouden namelijk stoffen inzitten die slecht zijn voor je haar, zoals sulfaten, siliconen en parabenen. Cosmetisch wetenschapper Heleen Kibbelaar van de Universiteit van Amsterdam vertelt je in deze video wat daarvan waar is.